Koning te rijk - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Gijs vb - WaarBenJij.nu Koning te rijk - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Gijs vb - WaarBenJij.nu

Koning te rijk

Blijf op de hoogte en volg Gijs

27 April 2018 | Curaçao, Curaçao

Als voormalige kolonie & onderdeel van het koninkrijk houden ze Kings Day in ere. Ze bouwen hier graag een feestje. Dus op naar Willemstad en Pietermaai voor het koekhappen en spijkerbroek hangen…

Veel oranje shirts, maar wel tropische temperaturen. Bij het ontbijt waait de melk nog uit je cornflakes. Hoort erbij op dit eiland en dat maakt de hoge temperatuur aangenaam. Wel opvallend veel Nederlanders vandaag en je betaalt hier nog ouderwets met guldens. Maar het waren toch echt de Spanjaarden die het eiland in 1499 ontdekten. Pas in 1634 kwamen de West Indische Company en de Nederlanders (en de commercie, landbouw en slavenhandel). Tot zover de geschiedenisles voor vandaag, ik ga nog even verder in mijn boek over de Griekse Goden van Stephen Fry (Mythos, erg vermakelijk).

Pietermaai dus, het kleurrijke deel net naast Punda met veel restaurants en vandaag allerlei oud Hollandse spelen. Met een 10 strippenkaart kan Stijn volop aan de bak. Gijs helpt mee met een spons gooien en hij vindt het water veel leuker dan de plastic visjes en eendjes die je er met een hengel uit moet halen. En de jenga toren met grote houten blokken duwt hij ook graag even om. Stijn kan er wel om lachen en gaat vrolijk door met latlopen (met zn moeder) en tot slot het kussengevecht. Tussendoor even wat drinken bij het oude bekende Mundo Bizarro in Cubaanse sferen. Gijs mag nog even meedrummen met de fanfare van de Koninklijke Marine, terwijl Stijn de claxon van de vrachtwagen even test. De letters van Dushi & Curacao op het Wilhelminaplein zijn omringd met kraampjes en veel publiek. Dus die foto komt later wel. Wat een verschil met het eerste bezoek 2 jaar geleden op zondagmiddag. We zoeken de schaduw onder de terrasparasol op en de ober biedt ons een kippetje (met rijst of patat) aan. Goed idee, Gijs geniet met volle teugen en Stijn hoeft eerst niets maar kan de kip toch niet weerstaan. We wandelen weer terug langs de Sint Annabaai en de vrij verlaten floating market (de Venozolanen van 70 km verderop schijnen wel langzaam weer terug te komen).

Bij het appartement maken we ons klaar voor het dagelijkse zwembadritueel. Gijs met vest aan, Stijn met een slang voor wat extra drijfvermogen. Toch best lastig als je nog geen diploma hebt om het zo lang vol te houden, maar we oefenen volop in het diepe. Beetje duiken, springen, onderwaterfoto’s maken en wat stoeien met de rondslingerende paarse (o nee groene) opblaaskrokodil. De voorbij komende leguaan kijkt vreemd op. Gijs vindt het ondiepe diep genoeg, vermaakt zich met een waterpistool en lijkt een beetje te zingen.

Gewoon een dagje lekker inkomen dus, het lijkt wel vakantie ;-) We voelen ons de koning te rijk en gaan nog even langs bij Hemingway waar om 19u een reggae feestje losbarst met de Uprising. Gijs kan niet wachten om de dansvloer op te gaan.

Groet GYgs

P.S. Nog 2 dagen en dan begint voor Gijs het echte werk, niks vakantie. Uiteraard hebben wij de positieve ervaring van 2 jaar geleden nog in ons geheugen, maar hoe zat het ook alweer? Hierbij voor geinteresseerde lezers een linkje met een korte uitleg van het programma