Woensdag week 1: dockdag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Gijs vb - WaarBenJij.nu Woensdag week 1: dockdag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Gijs vb - WaarBenJij.nu

Woensdag week 1: dockdag

Blijf op de hoogte en volg Gijs

02 Mei 2018 | Curaçao, Curaçao

Deze morgen geen brusjes programma voor Stijn, hij mocht vandaag op het dock zitten en assisteren. Dat kun je wel aan hem overlaten, hij is ook zo geïnteresseerd en onthoudt de kleinste feitjes over de dolfijn. Zo’n kanjer van een broertje hadden ze nog niet eerder op het dock gehad!

Voor Gijs begon de dag binnen in de werkkamer. Hij heeft laten zien dat hij flink uit zijn doen kan geraken en het moeilijk vindt zich te herpakken. Ricarda heeft hem laten gaan, deed zo nu en dan een kleine suggestie, bood hem de veiligheid, maar juist niet de diepe druk, de prikkel waar hij naar op zoek was. Dit alles heeft Allison op film gezet, zodat wij het na afloop hebben kunnen zien.
In een veilige omgeving zoals thuis (en ook steeds meer de Logeerbeer) zien wij dit gedrag niet tot nauwelijks. We begrijpen dat hij dit wel op school laat zien, volgens Ricarda voelt hij zich mogelijk onbegrepen, hij mist zijn spraak op zulke momenten. Gijs was boos, gooide met zijn tas, liep telkens naar de deur. Uiteindelijk kwam het hoge woord er dan uit, hij wilde gewoon naar buiten, met Chabelita zwemmen. Dat zijn ze gaan doen.

Voorstel van Ricarda, een van ons gaat een volgende sessie mee naar binnen, ze is benieuwd hoe hij dan reageert, als zijn papa of mama in de buurt is. Hoe reageert hij dan op de aangeboden prikkels?

Ondanks dat we weten dat Gijs zo kan reageren, zien wij dit praktisch nooit. Ricarda blijft positief over Gijs en vindt dat hij het heel goed doet. Juist ook het zoeken naar een oplossing, er zijn genoeg kinderen die exploderen en zich vervolgens geen raad meer weten. Gijs zoekt duidelijk naar (re)actie, help mij, ik kan het je niet zeggen, maar zou zo graag willen dat je mij begrijpt. Ach...wij willen ook niets liever.

In het water voelde hij zich veilig en vertrouwd met Chabelita. Vandaag geoefend met kusjes geven, die grote snuit voor zijn gezicht, het blijft toch nog een beetje spannend. Hij geeft ze liever aan de therapeute.

Stijn had de dag van z’n leven, heeft geleerd hoe hij de dolfijn kan sturen met gebaren. Met Chabelita op de foto en film, alles is vastgelegd: kusje op zijn voet, vinnen schudden, visjes in haar bek gooien. Eigenlijk gewoon een topdag!

• 03 Mei 2018 - 20:37

Caroline:

Hoiii allemaal!

Wat een mooie verhalen en alweer fijne ervaringen. Wie weet gaat er een knopje omgezet worden... ik zal nu toch wat moeten zeggen! Mooi mooi! Tot heel snel op Curaçao!!

Lieve groeten van Caroline en de mannen!